6 storslåtte vandreruter i Benalmádena, Andalusia

Spania er velsignet med noen enestående fjellområder som alle innbyr til både kortere og lengre – og for ikke å glemme mer eller mindre utfordrende – vandreturer. Og man må jo bare innse, at det er noe helt spesielt og fantastisk livgivende i det å legge byene bak seg og bare la seg omfavne av den storslåtte naturen!

Fjellene omkring Benalmádena - nærmere bestemt bak de tre landsbyene Arroyo de la Miel, Benalmádena og Mijas Pueblo - er ideelle til vandreturer. Alle rutene, på nær én, går mer eller mindre bratt oppover, så en viss fysisk form er tilrådelig. De fleste vil dog saktens kunne være med på de minst bratte av rutene. Strabasene belønnes i form av noen helt spektakulære utsikter over fjellene, kysten og Middelhavet!

Vandretur Benalmadena Calamorro

Går ferien til Malaga kan man her finne mer informasjon om området og ta en kikk på vårt brede utvalg av ferieboliger i Malaga-provinsen.

Skal man på ferie i det nordlige Spania, kan man også der finne helt enestående vandremuligheter, for eksempel disse 5 fantastiske vandreruter i Asturias.

De seks rutene som er beskrevet nedenfor er gradvist anlagt siden man i 1998 begynte å utvide og forbedre de 6 kilometerne med stier som fantes den gangen. I dag går det omtrent 45 kilometer med vandrestier gjennom det vekslende landskapet og med varierende utsikt.

Flere av rutene fører opp på fjellet Calamorro bak Arroyo de la Miel. Fra toppen av fjellet går det en kabelbane, som ender bak togstasjonen i Arroyo de la Miel. Etter den forholdsvis harde gåturen kan man derfor med fordel la seg transportere ned og bare nyte utsikten mens man gir benene en velfortjent hvil. Turen kan naturligvis også gjøres omvendt: man kan ta kabelbanen opp og så heller gå ned igjen – bare man ikke undervurderer den belastningen det faktisk er for benene å gå nedover de bratte bakkene.

Rute 1: Arroyo de los Muertos

Rute 1 har to alternativer: ‘Calamorro’ og ‘Ermita’. Førstnevnte er lengst, men til gjengjeld mindre bratt.

Distanse: Cirka 2-3,5 kilometer

Calamorro Benalmadena

Rute 1 (begge alternativer) starter ved Miguel Hernández-skolen i Arroyo de la Miel. Herfra går man under motorveien og noen hundre meter lenger oppe på fjellet kommer man til et veikryss. Velger man å gå mot høyre, på Calamorro-veien, kan man gå hele veien opp til toppen av fjellet der hvor kabelbanen ender. Velger man derimot å gå mot venstre, kommer man opp til et lite kapell (ermita), hvorfra det er en alle tiders utsikt. Den siste delen av denne ruten regnes for å være ganske bratt.

Rute 2: Los Leñadores

Distanse: Cirka 2,5 kilometer (1-1,5 time)

Vanskelighetsgrad: medium

Denne ruten er den korteste, og den veksler mellom bratte og flate stykker. Man kommer enklest til ruten via hovedveien A-368, i den store svingen en god kilometer øst for Benalmádena Pueblo. Her dreier man nordover akkurat idet motorveisbroen tårner seg opp over dere. Man skal ikke helt inn under broen, men derimot holde mot høyre opp en steil sti. Den leder opp forbi et uferdig boligbyggeri, som vitner om finanskrisens plutselige inntreden som fikk mange byggeprosjekter i Spania til å gå i stå fra den ene dagen til den andre. Litt etter komemr man opp på en større vei hvorfra man skal videre over en bro - på Calle Everest, intet mindre! - som fører hen over motorveien.

Vandretur Benalmadena Rute 2

Det første bratte stykket byr på en spektakulær utsikt over Benalmádena Pueblo og kystområdet ned mot Middelhavet. Etter noen forholdsvis flate etapper og en mer jevn stigning når man en bakketopp hvor man kan se Rute 6 som går vestpå. Her ligger restene av en gammel kilde og et par steinbenker, og det er et opplagt sted å holde en hvilepause. Deretter dreier man oppover mot høyre før man tar den siste svært bratte stigningen (godt 15 minutter) opp til toppen av Calamorro.

På toppen venter belønningen, og den er hele turen verdt: den mest fantastiske utsikten over kysten i både østlig og vestlig retning. Hvis man ankommer på det riktige tidspunktet (omkring klokken 13 og 15.30 litt avhengig av tid på sesongen), kan man dessuten overvære en oppvisning med tamme rovfugler. Deretter kan man velge å ta kabelbanen ned til Arroyo de la Miel.

Rute 3: El Quejigal

Distanse: Cirka 3 kilometer (1-1,5 time)

Vandretur Benalmadena Rute 3

Akkurat som Rute 2 starter også denne ruten i svingen på A-368 ved den høye motorveisbroen. Gå inn under broen og videre oppover mot venstre. Etter den innledende sikksakk-gangen oppover fjellet går ruten inn gjennom en skog av nåletrær. Stien er av fin kvalitet, visse steder dog med litt løse steiner eller sand. På høyre hånd strekker kløften seg under en, og det er utsikt over til den motsatte fjellsiden - og en gang i blant også til Middelhavet bakom.

Vandretur Benalmadena

Underveis vil man se adskillige små steinbygninger som ble brukt den gangen man ledet vann fra fjellene ned til landsbyene ved kysten. Ruten ender idet den når toppen og krysser Rute 6. Man kan følge denne ruten enten mot høyre eller mot venstre, og deretter gå ned igjen via for eksempel Rute 2 eller Rute 4.

Rute 4: Tajo de la Sabia

Distanse: Cirka 3,5 kilometer (1,5 time)

Vanskelighetsgrad: medium

I den østlige utkanten av Benalmádena Pueblo, like etter den siste rekke butikker og restauranter på høyre hånd, går en bratt villavei opp mot motorveien. For enden av denne finner man en lekeplass og en liten port som man så går igjennom for å komme ned i tunnelen under motorveien. Kort inne på ruten kan man velge mellom to veier, én som går gjennom en skog av nåletrær og en annen mer direkte, men steinete rute opp fjellet.

Vandretur Benalmadena Rute 4

En del av ruten går gjennom en smal kløft, men til tross for mangelen på utsikt er omgivelsene likevel utrolig vakre. Man vil snart svinge østover og kunne vende seg om og nyte utsikten over fjellsiden og Middelhavet. Ved toppen kan man gå videre til høyre via Rute 6 og deretter ned Rute 3 eller 2, eller man kan gå til venstre og ned via rute 5.

Rute 5: Mina de la Trinidad

Distanse: Cirka 5 kilometer (1,5-2 time)

Vanskelighetsgrad: medium-høy

Omtrent en kilometer vest for Benalmádena Pueblo, i rundkjørselen ovenfor den buddhistiske stupa, går man oppover i retning mot motorveien. Ved enden av veien går man så til venstre langs et lite jordstykke som leder hen til en tunnel under motorveien. Like etter tunnelen går stien bratt oppover mot høyre. Følg skiltene som markerer “R- 5”. Ruten går vestover og for en stor del langs kanten av fjellet, så det er den flotteste utsikten over kysten!

Vandretur Benalmadena Rute 5

Etter en liten halvtimes vandring kommer man til en bratt stigning med halvstore, løse steiner. Her anbefales det for sikkerhets skyld å bruke hendene på det bratteste stykket, men man skal kun cirka halvveis opp før man dreier av til høyre langs en noe mer fremkommelig sti. Den fører forbi den nedlagte gruven Mina de la Trinidad. Har man med seg lommelykter kan man bevege seg inn i gruvens mørke ganger, såfremt det skjer med forsiktighet.

Vandretur Benalmadena rute 5

Etter gruven kommer man helt ut å gå på kanten av fjellet på noen steinete stier som til tider er temmelig bratte eller nærmest som trapper. Ruten sikksakker en del, så hold øye med piler og andre merker som er malt direkte på steinene inntil man kommer til den siste lange, jevne stigningen opp til antennetårnet på toppen av fjellet, Cerro del Moro.

Vandretur Benalmadena Rute 5

Herfra kan man gå ned igjen mot Benalmádena, eller man kan gå inn på Rute 6, som fører østover langs fjellryggen. Man kan også fortsette vestover til Mijas Pueblo. Denne tur går stort sett kun nedover og tar ytterligere 1,5 times tid.

Rute 6: Los Cazadores

Distanse: Cirka 5 kilometer (1,5 time)

Vanskelighetsgrad: lav-medium

Rute 6 starter i 900 meters høyde og går langs fjellryggen av Cerro del Moro til Puerto Viejo. Den kan kun nås ved først å gå opp langs en av de andre rutene, eller i bil via asfaltveien som går av fra A-368, cirka midt i mellom Benalmádena og Mijas, opp til til antennetårnet (toppen av rute 5).

Vandretur Benalmadena

Ruten går primært lett nedover, men med enkelte lette stigninger underveis. Stien er av god kvalitet, men visse steder meget sandet, hvilket gjør den tyngre å gå på. For enden av ruten kan man gå ned langs Rute 1 eller 2, eller ta den bratte stigningen (cirka 15 minutter) opp til toppen av Calamorro, hvorfra man så kan ta kabelbanen ned.