En utflukt i Alora - mot toppen av fjellet

Andalucia er utrolig stort når det kommer til severdigheter og aktiviteter i naturen. Klokken 8.30 en søndag morgen i februar bestemte vi, en gruppe bekjente, oss for å møtes oppe i Malaga Center for derfra å kjøre enten med bil eller med tog til El Chorro i AloraAlora er en liten by som ligger omtrent 40 kilometer utenfor det sentrale Malaga By, litt øst for den store elven Guadalorce.

Vel fremme ved endestasjonen så samlet vi oss på parkeringsplassen like utenfor Aloras jernbanestasjon, og der ble vi enige om at vi i fellesskap skulle begynne dagen med kaffe og frokost i den lokale restauranten La Garganta.

Alora er et svært populært samlingspunkt for både erfarne og uerfarne klatrere, ettersom man finner flere fjellvegger i området med klatreleder innen alle vanskelighetsgrader. Ut over disse klatreledene finner man også flere stier tilpasset sykling i fjellet, lange vandreturer i naturen og selvfølgelig også en rekke ulike campingplasser for den som føler for å tilbringe kvelden og natten ute i naturen.

Vår felles venn Juan Fransisco har nettopp begynt med planlegging av guidede turer i naturen, en til to ganger i måneden, og på denne turen hadde han lovet oss et eventyr som skulle ta oss med helt opp i skyene i løpet av en sju timer lang vandretur. Veiene og stiene vi gikk på var av blandet karakter og skiftet mellom alt fra naturlig terreng med enkle stier, til områder vi skulle klatre over steiner og opp bratte skrenter.

Totalt skulle det bli hele 12 kilometer frem og tilbake, og med en avslutning på 1208 meters høyde over havet. Selv om dagen begynte uten sol så håpet vi alle likevel på at vi skulle kunne nyte lunsjen til en flott utsikt over den fantastiske dalen Abdalajis. Hvis bare vinden ville tillate det.

El chorro - A la Huma

Vår gruppe besto av 15 personer fra ulike nasjonaliteter, med aldre fra 25 år og helt opp mot 60 år. I følge informasjonen vi fikk da vi meldte oss på på forhånd, så var dette en tur som var egnet for dem som klarer å gå i normalt tempo i litt krevende terreng.

De arabiske trinn

Når vi er kommet vel forbi de enklere delene av veien begynner vi sakte men sikkert å nærme oss de betraktelig mindre promenadevennlige stiene. Det store fjellet besto delvis av naturlige stier som er skapt gjennom tiden, til områder hvor man kunne gå opp via håndlagde trappetrinn, også kjent lokalt som de Arabiske trappene. Området har fått sitt navn etter de flott utførte trappene, som ble bygget allerede på 1500-tallet - og som man fortsatt i våre dager benytter oss av på veien opp. Man bør også se og legge merke til at store deler fortsatt er i utrolig god stand, selv etter hundrevis av år med bruk og slitasje.

Stor fugl

Vel oppe på fjellet valgte noen å bli igjen blant de blomstrende mandeltrærne på 1100 meters høyde, mens resten av gruppen fortsatte videre opp mot det rosa fjellet, som i sin tid ble dannet av marine fosiller.

A la Huma El Chorro

Vel oppe på toppen kunne man til tider ikke en gang se sine egne hender på grunn av tåke, og vi bestemte oss for å sette oss ned og nyte nistematen og hvile litt. Det var befriende å kunne rense lungene i den friske og svale luften, og når skyene gled til side hadde vi en flott utsikt over den viktigste elven i Málaga, Rio Guadalhorce.

Viser vei

Da vi igjen kom ned til den arabiske trappen kunne vi se at andre grupper også hadde begynt å samle seg for å nyte den fredfulle plassen. Et titalls fjellklatrere hadde også begynt å bestige fjellveggene. El Chorro har store muligheter for klatring, og en annen artikkel, om "El Caminito del Rey", skrevet av vår egen John Kramer kan man lese mer om her.

Klatring i fjellet

Veien ned var forholdsvis rolig men relativt vanskelig og mange ganger så hadde det vært vanskelig å finne ned om ikke det var for alle de små steinhaugene som vår venn hadde satt opp nettopp for å markere hvilken rute vi skulle velge.

For mer informasjon om vår neste utflukt, kan du sjekke ut Málaga Natural Guiada - Málaga Natural Guided offisielle facebookside.